Sidenhen er turismeindustrien kommet stærkt tilbage, og Danmark er det land, der er kommet hurtigst tilbage fra pandemien i EU. Samtidig har det danske turismeerhverv slået rekord for antallet af overnatninger i både 2022 og 2023. Nu ser 2024 ud til at blive et nyt rekordår.
De gode resultater understreger, at turisme er en dansk styrkeposition, som bidrager til vækst, skaber arbejdspladser og styrker bosætningen i hele landet. Samtidig viser redegørelsen, at dansk turisme er godt på vej mod at nå de nationale 2030-målsætninger for økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed inden for turismeerhvervet.
Redegørelsen sætter fokus på seks temaer, som indkapsler centrale udfordringer og muligheder for dansk turisme og konkluderer:
- At styrket sammenhængende markedsføring af det danske turismeprodukt skal bidrage til at skabe vækst hele året rundt.
- At der er behov for flere private investeringer uden for de store byer, som skal understøttes af en række strategiske og regulatoriske greb.
- At det danske turismeprodukt skal styrkes yderligere med fokus på kultur, events, outdoor og mødeturisme.
- At turismen skal være en del af den bredere grønne omstilling, herunder ift. at sænke CO2-udledninger fra turismens transport.
- At data, digitalisering og iværksætteri skal løfte turismens innovation og bidrage til langsigtet vækst i dansk turisme.
- At turismen i endnu højere grad skal bidrage til levedygtige lokalsamfund, social inklusion samt tilfredse borgere og medarbejdere.
Endelig indeholder redegørelsen et overblik over de mange indsatser, som regeringen har igangsat på turismeområdet igennem både den nationale turismestrategi og regeringens landdistriktsudspil.
Redegørelsen kan findes her.
Foto: Erhvervsministeriet