Den gode start på efterårssæsonen og den særdeles flotte forårssæson understreger tendensen med, at flere og flere vælger at komme til Danmark uden for højsæsonen. Det er godt nyt for dansk turisme, da helårsturisme er med til at sikre mere stabil omsætning og flere stabile arbejdspladser inden for turismeindustrien.
Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin siger:
”Turismen i Danmark leverer igen flotte resultater, så branchen er med til at skabe vækst og arbejdspladser i hele landet. Og der er al mulig grund til at tro på, at regeringens ambitionsniveau for helårsturismen med den nye nationale turismestrategi kan blive opfyldt. Den nye strategi sigter mod, at 70 pct. af alle overnatninger i Danmark i 2030 skal foregå uden for højsæsonen. Regeringen har derfor også valgt at sætte endnu mere fart på den positive udvikling ved at afsætte 44 mio. kr. i alt til at styrke markedsføringen af Danmark som destinationen uden for højsæsonen.”
Selvom dansk turisme overordnet set er på rekordkurs, er antallet af overnatninger fra danske gæster faldet siden 2022. Ift. til perioden januar til september sidste år er antallet af danske overnatninger faldet med 1,4 pct. Regeringen har bl.a. derfor som en del af den nye strategi afsat 10 mio. kr. i alt til markedsføring rettet mod at få flere danske turister til at holde ferie i eget land.