Stor tilfredshed med stifterne i det kirkelige landskab

De ti stifter i Danmark kan glæde sig over en høj brugertilfredshed.

Medlemmer af menighedsråd og provstiudvalg er i en ny undersøgelse blevet spurgt, hvad de mener om stiftsadministrationernes arbejde. Og hvad enten det gælder det faglige niveau eller at finde frem til de rette fagpersoner, er svaret, at man kan regne med hjælp fra stiftsadministrationerne. Det gælder også inden for komplicerede sager om f.eks. byggerier eller personalejuridiske spørgsmål.

Samlet scorer stiftsadministrationerne 74 på en skala fra 0 til 100, hvilket undersøgelsen betegner som godt i forhold til lignende brugerundersøgelser for andre danske myndigheder.

- Det er meget positivt, at brugerne af stiftsadministrationerne er tilfredse med den service, de får. Det giver et godt udgangspunkt for at udvikle samarbejdet mellem stifterne indbyrdes og med deres samarbejdspartnere, siger kirkeminister Mette Bock i en kommentar.

Brugerundersøgelsen er en del af en konsulentanalyse af stiftsadministrationernes organisering, kompetencer og økonomiske styring, som Kirkeministeriet har iværksat med støtte fra de folkekirkelige repræsentanter i den såkaldte budgetfølgegruppe. Analysen har også haft til opgave at vurdere den centerdannelse, som gennem de seneste fem år gradvist har sat stifterne i stand til at varetage en række administrative opgaver i fællesskab. Analysen er udarbejdet af konsulentfirmaerne Rambøll Management Consulting og Carve Consulting i fællesskab. Rapporten bygger bl.a. på grundige interviews i stifterne med biskopper, ledere, medarbejdere og samarbejdspartnere i alle ti stifter og kan læses her (hovedrapport) og her (bilagsrapport).

- De fælles folkekirkelige institutioner bliver alle med jævne mellemrum gennemlyst og analyseret for at sikre, at vi hele tiden varetager opgaverne effektivt, og at vi kan tage højde for ændrede behov og ønsker også i fremtiden. Det handler om rettidig omhu. Selv om folkekirken ikke er et traditionel hierarkisk organisation, så skal vi hele tiden pragmatisk overveje, hvordan de administrative opgaver løses bedst muligt, siger Mette Bock.

Det er ifølge ministeren vigtigt at bide mærke i, at analysen ikke rummer en facitliste for, hvordan stiftsadministrationerne skal arbejde i fremtiden.

- Det er mit klare indtryk, at kravene og ønskerne til stiftsadministrationerne øges i disse år, så vi er – som alle andre – nødt til at arbejde smartere, hvis der skal være plads til at tænke nyt. F.eks. efterspørger flere biskopper bedre støtte til og mulighed for at understøtte det kirkelige liv i stiftet. Det er den slags spørgsmål, vi skal finde de bedste løsninger på sammen med biskopper og stiftskontorchefer i det nye år, siger Mette Bock.

Nyhedsarkiv

28/10 2024

Ministeren for nordisk samarbejde Morten Dahlin deltager den 28. – 30. oktober 2024 i Nordisk Råds 76. session i Reykjavik. Nordisk Råds session er…

21/10 2024

Regeringens nye turismestrategi indeholder en række initiativer, der skal styrke turismen herhjemme og samtidig sikre, at flere turister vælger at…

18/10 2024

Invitation til præsentation af regeringens nye turismestrategi mandag d. 21. oktober 2024 kl. 13.45 på Naturcenter Tønnisgård på Rømø.

11/10 2024

Landets menighedsrådsmedlemmer har i en spørgeskemaundersøgelse givet svar på, hvordan deres arbejde kan blive lettere, så administrativt bøvl og…

10/10 2024

Der skal luges ud i de bureaukratiske benspænd og besværlige regler, som i dag hæmmer udviklingen i vores landdistrikter. Det er regeringen sammen med…

01/10 2024

Kirkeminister Morten Dahlin har efter indstilling fra Nationalmuseet besluttet, at otte kirker får tildelt 8,1 millioner kroner fra By- Land- og…