Digitaliseringsstyrelsen har den 20. december 2012 sendt udkast til forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af indførelse af obligatorisk digital selvbetjening for borgere (Overgang til obligatorisk digital selvbetjening for borgere i bølge 2).
Høringen løber frem til den 17. januar 2013.
Forslaget bidrager til udmøntningen af målsætningen om, at al kommunikation mellem på den ene side det offentlige og på den anden siden borgere skal ske digitalt i 2015. Lovforslaget indfører obligatorisk digital selvbetjening for borgere i den såkaldte anden bølge af serviceområder, og det foreslås at træde i kraft den 1. december 2013.
I lovforslaget indgår forslag om digitalisering af:
- Begravelsesanmodningen.
- Navngivning og navneændring.
- Anmeldelse af faderskab.
Lovforslaget betyder, at en række personregistrerings-services foreslås moderniseret i kraft af, at borgerne nu som udgangspunkt kan og skal henvende sig digitalt til begravelsesmyndighederne og personregisterførerne i folkekirken.
Ministeriet for Ligestilling og Kirke (MLK) er ressort for digitalisering af begravelsesanmodningen. Vedrørende navngivning, navneændring og anmeldelse af faderskab er Social- og Integrationsministeriet ressort myndighed (Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen), men Ministeriet for Ligestilling og Kirke er ved Folkekirkens It praktisk udførende i forhold til opgaven.
Udkast til lovforslaget, høringsbrev og høringsliste findes på borger.dk.