Det blev kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, der kom ud som den foretrukne, da ti tilbudsgivere onsdag i Kirkeministeriet præsenterede hver deres oplæg til en kampagne forud for menighedsrådsvalget 2016.
Hele 21 havde søgt om at komme i betragtning, men før de ti præsenterede deres forslag for kampagnens styregruppe, havde en undergruppe sorteret de elleve første fra.
Der er sat to formål op for Geelmuydens kommende kampagne: Der skal findes flere kandidater til menighedsrådene, og der skal også meget gerne komme flere interesserede til orienterings-og opstillingsmøderne før valget.
”Vi er meget glade for at have vundet opgaven. Menighedsrådene har betydning for alle medlemmerne af folkekirken – det er bare ikke dem alle, der ved det. Det gør det til en virkeligt spændende, faglig udfordring for os”, siger kreativ direktør Karne Lykkebo, Geelmuyden Kiese.
I 95 procent af landets ca. 1750 menighedsråd vælges medlemmerne ikke gennem valg mellem flere lister men via et såkaldt aftalevalg – her får kandidaterne på den eneste opstillede liste automatisk plads.
Som noget nyt opfordrer både kirkeminister Bertel Haarder og formand for Landsforeningen af Menighedsråd, Søren Abildgaard, til, at orienterings-og opstillingsmøderne afholdes på samme dag landet over – nemlig tirsdag den 13. september. Den opfordring har 90 procent af landets menighedsrådsformænd i en undersøgelse foretaget af Landsforeningen sagt, at de vil følge.
Foruden den landsdækkende kampagne, som Kirkeministeriet nu har besluttet at få Geelmuyden Kiese til at stå i spidsen for, kommer der senere en lokal kampagne, der har Landsforeningen af Menighedsråd som ordregiver.