Spørgsmålet om forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet har været centralt for biskopperne, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provsteforening og Den Danske Præsteforening gennem de senere år, ligesom spørgsmålet har optaget skiftende kirkeministre. Kirkeminister Morten Dahlin besluttede på den baggrund i februar 2024 at igangsætte projektet ”Forenkling og bedre understøttelse af menighedsrådsarbejdet”.
Formålet har været at komme med konkrete forslag til at gøre det administrativt lettere for menighedsrådene at løfte deres opgaver gennem en revision af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og evt. andre love. Forslagene kan i den forbindelse omfatte, hvordan man kan give menighedsrådene flere valgmuligheder til at organisere sig internt i menighedsrådet, og hvordan man kan minimere administrativt bøvl i menighedsrådsarbejdet ved at se på menighedsrådenes samlede opgaveportefølje.
Bilag 1 - Analyse af mulighederne for at forenkle og bedre understøtte menighedsrådenes arbejde
Bilag 2 – Menighedsrådsundersøgelse – Muligheder og begrænsninger
Arbejdet har været ledet af en styregruppe bestående af repræsentanter for Landsforeningen af Menighedsråd, biskopperne, Provsteforeningen, Præsteforeningen, kirkefunktionærernes faglige organisationer og stiftskontorcheferne samt By-, Land- og Kirkeministeriet, der har fungeret som formand og sekretariat. To arbejdsgrupper med andre relevante repræsentanter fra de nævnte interessenter samt fra Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter har under støttet styregruppens arbejde, dels med gennemførelse af brugerundersøgelsen, dels med mødeoplæg og kvalitetssikring af konkrete forslag.